Το
Κέντρο Έρευνας και Μελέτης των Ρεμπέτικων
Τραγουδιών ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη
Κουνάδη, Σπύρο Παπαϊωάννου και Παναγιώτη
Σωτηρόπουλο.
Περίοδος Α: από τις αρχές του 19ου αιώνα μέχρι το 1922 |
Στην
περίοδο αυτή έχουμε και το γεγονός της
μετανάστευσης στις Η.Π.Α. Ένα γεγονός που
παίρνει τεράστιες διαστάσεις από το1890
μέχρι το 1924.
Υποπερίοδος : Α1 μέχρι το 1892-1893.
Περίοδος δημιουργίας των βάσεων
Υποπερίοδος : Α2 από το 1893 μέχρι το
1912-13.
Το
μεταναστευτικό κύμα για τις ΗΠΑ
Επανάσταση του 1909. Βαλκανικοί πόλεμοι.
Υποπερίοδος : Α3 από το 1913 μέχρι το
1922.
Προσάρτηση νέων εδαφών. Μικρασιατική
καταστροφή.
Περίοδος
Β: Από το 1922 έως το 1945. Ανάπτυξη, εξάπλωση.
Ποιοτικό άλμα |
Τα δύο
είδη συνυπάρχουν αναγκαστικά- θα
ακολουθήσουν μια κοινή πορεία, με συνεχείς
αλληλεπιδράσεις του ενός είδους πάνω στο
άλλο. Ο ενωτικός κρίκος είναι οι άθλιες
συνθήκες ζωής στα «γκέτο» των προσφυγικών
παραγκοπόλεων. Κάτω από αυτές τις συνθήκες
τα ρεμπέτικα της κυρίως Ελλάδας θα φτάσουν
να πάρουν στις συνοικίες του Πειραιά τη
μορφή που αναγνωρίζουμε στα τραγούδια του
Μάρκου, του Μπατη, του Δελιά, του Γιοβάν
Τσαούς κ.α. Η θεματολογία τους παρόμοια με
αυτή της πρώτης περιόδου, διευρύνεται προς
τα ναρκωτικά για να πάρει τεράστια έκταση
από το 1932-1937 αφού η συνειδητοποίηση και η
αίσθηση της κοινωνικής και πολιτιστικής
απομόνωσης κάνει πολλά από αυτά τα
τραγούδια μια σπαραχτική φωνή απόγνωσης,
απελπισίας και εγκατάλειψης.
Το σμυρναίικο τραγούδι θα υποστεί και αυτό
σημαντικές αλλαγές και η θεματολογία του θα
φτάσει να είναι σχεδόν ίδια με αυτή των
ρεμπέτικων της απελευθερωμένης Ελλάδας. Με
αυτή τη νέα μορφή μας γίνεται γνωστό μέσα
από τα τραγούδια των Τούντα, Σκαρβέλη,
Παπάζογλου, Σέμση, Ογδοντάκη, Καρίπη, Ασίκη
κ.α.
Το 1937 είναι σταθμός στην ιστορία του
ρεμπέτικου γιατί τότε επιβάλλετε η
μεταξική λογοκρισία και στους στίχους και
στην μουσική. Οι δημιουργοί ήταν
αναγκασμένοι ή να αυτολογοκρίνονται ή να
σταματήσουν να ηχογραφούν. Το αποτέλεσμα
ήταν ο αναγκαστικός «εξευρωπαϊσμός» του
ρεμπέτικου.
Υποπερίοδος : Β1 από το 1922 μέχρι το 1933
Επικράτηση της μικρασιατικής σχολής (σμυρναίικη
ορχήστρα στην πρώτη γραμμή).
Υποπερίοδος : Β2 από το 1933 μέχρι το
1937
Κλασσική περίοδος. Συνύπαρξη μικρασιάτικου
και πειραιώτικου ρεμπέτικου. Δικτατορία.
Επιβολή λογοκρισίας.
Υποπερίοδος : Β3 από το 1937 μέχρι το
1941
Αρχίζει η περίοδος της ελεγχόμενης
δημιουργίας. Υποχρεωτικός «εξευρωπαϊσμός»
του ρεμπέτικου.
Υποπερίοδος : Β4
Κατοχή,
Αντίσταση, Ξένες επεμβάσεις, ριζική
μεταβολή κοινωνικού οικονομικού
πλαισίου
Στην
Τρίτη περίοδο έχουμε τον θάνατο σχεδόν όλων
των βασικών συνθετών του σμυρναϊκου
ρεμπέτικου. Επικρατεί το ευρωπαϊκό στυλ,
προστίθεται η τέταρτη χορδή στο μπουζούκι,
κατοχυρώνεται η ύπαρξη και η λειτουργία
οργάνων μόνο με ευρωπαϊκά διαστήματα όπως η
κιθάρα, το ακορντεόν, το πιάνο, εξαφανίζεται
σιγά σιγά ο μπαγλαμάς. Το ρεμπέτικο μας
παρουσιάζεται μέσα από τα τραγούδια των
Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου, Μητσάκη, Χιώτη κ.α.
Υποπερίοδος Γ1:
1945-1949
Εμφύλιος πόλεμος. Θίγονται άμεσα
κοινωνικά πολιτικά γεγονότα. Συνέχεια των
απαγορεύσεων
Υποπερίοδος Γ2: 1950-1955
Εμφανής παρουσία του αρχοντορεμπέτικου.
Αρχή της παρακμιακής φάσης.
Γύρω
στο 1955 εξέλιπαν οριστικά οι κοινωνικές
συνθήκες που δημιούργησαν το ρεμπέτικο και
έτσι έπαψε να υπάρχει και από πλευράς
δημιουργίας. Εξαίρεση μερικές αναλαμπές.
Μετατροπή
του λαϊκού τραγουδιού σε καταναλωτικού
προϊόν. Παρεμβάσεις των μέσων μαζικής
επικοινωνίας. Πρωταγωνιστικός ρόλος στους
τραγουδιστές που «βαπτίζονται» συνθέτες.
Αντιγραφή ξένων μελωδιών. Σποραδικές
λαϊκές δημιουργίες.